Saturday, January 5, 2013

BAYI MEMAHAMI LOGHAT IBU BAPANYA

Hanya beberapa jam selepas mereka dilahirkan, bayi seolah-olah dapat memberitahu perbezaan antara bunyi dalam bahasa ibunda mereka dan satu yang asing, menurut kajian baru yang menunjukkan pembelajaran bahasa bermula didalam rahim.
"Ibu merupakan individu pertama yang mempengaruhi otak bayi," penyelidik Patricia Kuhl, University of Washington, berkata dalam satu kenyataan. "Vokal bunyi di dalam ucapan beliau adalah unit yang paling kuat dan janin terikat kepadanya."
Penyelidik mengkaji 40 bayi (campuran bayi perempuan dan lelaki) di Tacoma, Washington, dan Stockholm, Sweden. Pada usia kira-kira 30 jam, bayi dalam kajian ini mendengar bunyi vokal dalam bahasa ibunda mereka dan bahasa asing. Minat bayi dalam bunyi diukur oleh berapa lama mereka menghisap pada puting berwayar yang di sambungkan kepada sebuah komputer.
Kajian mendapati bahawa, di kedua-dua negara, bayi yang mendengar bunyi yang tidak dikenali menghisap pada puting untuk lebih lama daripada yang mereka lakukan apabila terdedah kepada bahasa ibunda mereka, menunjukkan mereka dapat membezakan antara kedua-duanya.  Pengarang utama kajian, Christine Moon, seorang profesor psikologi di Pacific Lutheran Universiti di Tacoma, berkata keputusan menunjukkan bahawa janin boleh mempelajari tentang ucapan tertentu bunyi bahasa ibu sejak dalam kandungan ibu.
"  Hasil kajian ini diukur dari pengalaman bayi dengan bunyi ucapan dari usia enam bulan sebelum kelahiran," kata Moon.
Kajian terdahulu telah menunjukkan bahawa bayi mula untuk  mengenali bunyi sejak masih dalam rahim. Sebagai contoh, dalam kajian 2011 yang diperincikan dalam jurnal PLoS ONE, sekumpulan wanita telah diminta untuk memainkan rakaman ringkas melodi piano menurun dalam tempoh tiga minggu terakhir kehamilan mereka. Apabila bayi mendengar irama yang sama sebulan selepas kelahiran, penyelidik mendapati bahawa hati bayi 'berdegup perlahan dengan ketara berbanding dengan apabila mereka mendengar sebuah lagu yang tidak dikenali. Dalam eksperimen lain yang diterangkan dalam Biologi Semasa jurnal pada tahun 2009, saintis merekod dan menganalisis tangisan  60 bayi yang baru lahir. Apabila mereka berusia 3 hari hingga 5 hari.  30 dilahirkan di dalam keluarga berbahasa Perancis, 30 ke dalam keluarga yang bertutur dalam bahasa Jerman. Analisis mereka mendedahkan perbezaan yang jelas dalam melodi jeritan mereka berdasarkan bahasa ibunda mereka.
Penyelidikan baru, yang akan diperincikan dalam isu akan datang jurnal Acta Paediatrica, bakal merungkai misteri  yang sebelum ini tidak diketahui bagaimana bayi yang baru lahir menyerap maklumat.
"Kami mahu tahu apa yang membolehkan mereka untuk berinteraksi sejak di awal kelahiran ," Kuhl berkata.


bungakantan::kuasa Allah latu sebab tu lah sebabnya org islam digalakkan memperbanyakkan membaca Al Quran semasa mengandung....terima kasih

di terjemahkan oleh ummulhuda


No comments: