Saturday, January 5, 2013

SENAMAN YANG WAJIB UNTUK FIZIKAL KITA (SOLAT)


Zakariyya Virk, KingstonAhmadiyya Warta, Ogos 1993Solat merupakan salah satu daripada lima keperluan asas Islam, adalah wajib untuk melaksanakanya. Solat diberi keutamaan di dalam Al-Quran. Terdapat banyak manfaat Solat yang diterangkan dalam Kitab Allah. Ia mengatakan, innassalata tanha Anil fahsha'i, Sesungguhnya sembahyang menahan seseorang dari perbuatan yang keji. (29:46) Dalam bab Luqman, Kita membaca bahawa apabila Hadhrat Luqman memberikan nasihat kepada anaknya, pertama-tamanya di fikiran beliau adalah untuk mengingatkan anaknya, ya bunayya aqimissalat "Wahai anak kesayanganku, dirikanlah sembahyang." (31:8)Menurut sebuah hadis Nabi Islam (saw) dilaporkan berkata, inna fissalati shifa'a "sesungguhnya terdapat penawar dalam solat". Menurut seorang sarjana Islam, seperti yang dilaporkan dalam majalah bulanan Urdu majalah, Tahazibul Akhlaq, Aligarh, India, seorang Muslim yang kerap mengerjakan solat mempunyai peluang yang sangat sedikit mendapat penyakit artritis,sama seperti  kita bersenam iaitu tulang dan sendi kita bergerak semasa kita mengerjakan solat.

Dibawah ini akan diterangkan serba ringkas tentang kelebihan solat terhadap fizikal kita:.



   
1. Senaman mengurangkan kolesterol dalam badan. Kolesterol menyebabkan kegagalan jantung, strok, kencing manis dan pelbagai penyakit lain. Ia adalah satu fakta yang dimana senaman diperlukan agar jumlah kolesterol dalam badan kita menurun .
   
2. Solat adalah satu bentuk senaman yang sangat baik  untuk mengelakkan senak. Pada waktu pagi(subuh) ketika perut kosong, seseorang Islam dikehendaki untuk menawarkan jumalah Rak'aat  yang sedikit(2)manakala di sebelah petang selepas makan malam(isya), kita perlu  mengerjakan tambahan Rak'aat(4)
   
3. Dengan  bertakbir pada permulaan solat, kita menggerakkan tangan dan otot bahu seterusnya meningkatkan aliran darah ke arah batang tubuh.Qomat melakukan fungsi yang serupa.
   
4. Fungsi yang paling penting dalam solat adalah sujud  di mana kita menyentuh tanah dengan dahi kita. Posisi ini meningkatkan bekalan segar darah kepada otak kita. Hampir sama dengan yoga dimana beberapa penganut berdiri di atas kepala mereka untuk tujuan yang sama kecuali,solat tidaklah begitu menyusahkan.
   
5. Dalam kedudukan tashah'hud, pinggul, siku, sendi lutut, tulang belakang, sendi pergelangan tangan dalam posisi yang menawarkan satu bentuk kelonggaran kepada seluruh tubuh kita. Tekanan dikenakan pada bahagian badan seolah-olah ia adalah sejenis urut yang melepaskan ketegangan.
   
6. Jantung adalah organ yang paling penting di dalam badan. Ia membekalkan darah segar kepada semua tisu badan.Pergerakan badan yang dilakukan semasa solat adalah sangat baik untuk hati kita . Menurut kepada Hadis nabi, "Terdapat satu organ dalam badan, apabila ia adalah sihat, seluruh badan adalah sihat, dan apabila ia sakit, seluruh badan menjadi sakit". Ia adalah jantung.
   
7. Satu tisu yang luar biasa dalam badan kita adalah rawan. Ia adalah unik sebagai tisu hidup kerana tidak mempunyai bekalan darah langsung. Satu-satunya cara ia menerima nutrien dan oksigen adalah dengan pergerakan sendi. Kesan mengepam memaksa darah ke kawasan sendi yang sebaliknya akan dipintas. Mereka yang tidak aktif adalah dalam bahaya yang lebih besar berakhir dengan tisu rawan mati yang kemudiannya akan lumpuh. Ini akan menjerumuskan kita dengan artritis,  sakit-sendi dan lumpuh. Bakteria dan virus mencari tempat selamat pada sendi  kerana tidak ada sel darah boleh menjejaki mereka dan dalam kebanyakan kes tidak mempunyai antibodi. Solat , mempunyai banyak faedah ortopedik untuk semua umat Islam.Dikala anda mengerjakan solat, berterima kasihlah kepada Allah SWT keran Dia menjadikan kamu seorang Muslim.Sesungguhnya, terdapat penawar dalam solat.

Diterjemahkan oleh ummulhudarozi@gmail.com

No comments: